Huis verwarmen met mijnwater: 'Vanaf het begin was het alleen maar ellende'

Yves Lacroix
Gepubliceerd op 29/11/2022 om 17:33
Laatst bewerkt op 29/11/2022 om 17:48

Bewoners van huizen die verwarmd worden met mijnwater in de Brunssumse wijk De Egge zijn verre van tevreden. De komst van een warmtepomp op de Pasteurstraat die 's nachts, wanneer het koud is, voor geluidsoverlast zorgt, leidde tot veel reacties op Facebook.

Voor Frank Pelen en Pascal Florakx reden om met meer omwonenden te gaan praten. 

Zelf zitten ze met het geluid dat de nieuwe warmtepompen maken, anderen lopen tegen onverwachte kosten aan en worden van het kastje naar de muur gestuurd. Één bewoner van de nieuwe woningen op De Egge heeft inmiddels een advocaat in de arm geslagen. 

Melissa van Beers woont sinds juli 2021 in één van de door mijnwater verwarmde huizen. “Vanaf dat we hier gingen wonen was het alleen maar ellende”, zegt ze. Ze stoort zich aan het feit dat ondanks dat ze gasloos leven energieleverancier Mijnwater toch gasprijzen hanteert voor de verwarming van haar huis. Ook heeft ze geen inzicht in haar verbruik waardoor zij en haar buren geen idee hebben of de jaarafrekeningen kunnen kloppen. 

Zo hebben huishoudens met min of meer dezelfde samenstelling en hetzelfde huis ver uiteenlopende jaarafrekeningen. Melissa zelf kreeg 140 terug terwijl haar buren 1500 en 1800 euro bij moesten betalen. 

Saadia Buuf, die er sinds augustus 2021 woont, heeft zelfs een advocaat in de arm genomen. Ze kampt met vergelijkbare problemen. Zo ligt ze 's nachts wakker van getik dat uit de installatie komt en voelt ze zich opgelicht. Volgens haar is er op het begin niet goed gecommuniceerd over de kosten van het warme mijnwater. 

Woningcorporatie Weller vindt het buitengewoon vervelend dat huurders tegen de klachten aanlopen. Een aantal problemen liggen volgens Weller wel bij Mijnwater dat het warme water in de huizen verzorgt. 

Om ervoor te zorgen dat bewoners sneller geholpen worden hebben Weller en Mijnwater sinds kort procedure-afspraken gemaakt. Daarbij is Mijnwater altijd het eerste aanspreekpunt voor klachten van huurders. Zaken die toch bij Weller thuishoren moeten zo spoedig mogelijk naar hen worden doorgezet. 

Enkele omwonden hebben zich in ieder geval samengepakt en gaan dinsdagavond naar de raadsvergadering van de gemeente Brunssum. Ze krijgen daarbij hulp van Servie L’Espoir van Lijst Brunssum Lokaal. 

Heb jij een nieuwstip voor onze redactie of een opmerking?
Stuur ons een e-mail, vul het contactformulier in, of stuur een bericht naar onze Whatsapp: ‭06-11 31 96 64‬.

Reclame

Advertenties