150.000 euro boete geëist voor bedrijfsongeluk met dodelijke afloop

Gepubliceerd op 22/06/2026 om 14:14
Laatst bewerkt op 22/06/2026 om 14:52

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft afvalverwerker Attero in Landgraaf een boete van 150.000 euro opgelegd. Het bedrijf krijgt die strafbeschikking vanwege een dodelijk bedrijfsongeluk op 23 januari 2024.

Daarbij kwam een persoon om het leven nadat hij op het bedrijfsterrein werd aangereden door een shovel en bekneld raakte.

Uit onderzoek van de Arbeidsinspectie blijkt dat het bedrijf onvoldoende maatregelen had getroffen om een veilige werkomgeving te garanderen. Zo ontbraken verkeersborden, was er geen aparte veilige zone voor chauffeurs om voertuigen schoon te maken en konden voetgangers en werkvoertuigen zich in hetzelfde gebied begeven. Ook ontbrak een schriftelijk verkeersplan en werden maatregelen uit de risico-inventarisatie niet uitgevoerd.

Het OM concludeert dat sprake is van dood door schuld. Het bedrijf heeft inmiddels het veiligheidsbeleid aangescherpt en aanvullende maatregelen genomen om werknemers en bezoekers beter te beschermen. Deze inspanningen zijn meegewogen bij de afhandeling van de zaak.

Ook de bestuurder van de shovel is onderzocht. Volgens het OM had hij kunnen zien dat het slachtoffer zich achter de shovel bevond en had hij moeten controleren of achteruitrijden veilig was. De machinist krijgt daarom een taakstraf van 60 uur opgelegd.

Tags
Reclame

Meld u aan en doe mee in het ZO-NWS Parkstad Opiniepanel!
Via het opiniepanel kunt u uw mening geven over allerlei actuele en relevante onderwerpen. ZO-NWS gebruikt uw meningen en adviezen voor journalistieke uitingen. Ook kunnen de uitkomsten van het panel gebruikt worden in onze radio- en televisie-uitzendingen. Iedereen die in de regio Parkstad Limburg woont en 18 jaar of ouder is, kan zich hier aanmelden.

-----

Heb jij een nieuwstip voor onze redactie of een opmerking?
Stuur ons een e-mail of vul het contactformulier in.

Advertenties