Proef met videorechtspraak van rechtbank krijgt vervolg
De proef met videorechtspraak in Kerkrade krijgt een definitief vervolg. Na een succesvolle pilot van een jaar hebben de gemeente Kerkrade en rechtbank Limburg besloten de voorziening blijvend aan te bieden in het Flexiforum.
Sinds de start van de proef in juni vorig jaar zijn bijna 25 zaken op deze manier behandeld. Inwoners die een verzoek indienen voor onderbewindstelling of mentorschap hoeven daardoor niet meer naar de rechtbank in Maastricht, maar kunnen de zitting via een beveiligde videoverbinding dicht bij huis bijwonen.
Volgens de gemeente verlaagt de voorziening de drempel voor inwoners die het financieel moeilijk hebben of opzien tegen een reis naar de rechtbank in Maastricht. De gemeente stelt hiervoor een ruimte met videoapparatuur en ondersteuning beschikbaar. Wie de behandeling liever op de rechtbank bijwoont, kan daar nog altijd voor kiezen.
Met het besluit wordt videorechtspraak een vaste voorziening in Kerkrade. Eerder gingen onder meer Heerlen, Venray, Gennep, Horst aan de Maas, Bergen en Weert de gemeente al voor.
Meld u aan en doe mee in het ZO-NWS Parkstad Opiniepanel!
Via het opiniepanel kunt u uw mening geven over allerlei actuele en relevante onderwerpen. ZO-NWS gebruikt uw meningen en adviezen voor journalistieke uitingen. Ook kunnen de uitkomsten van het panel gebruikt worden in onze radio- en televisie-uitzendingen. Iedereen die in de regio Parkstad Limburg woont en 18 jaar of ouder is, kan zich hier aanmelden.
-----
Heb jij een nieuwstip voor onze redactie of een opmerking?
Stuur ons een e-mail of vul het contactformulier in.